Ολοκληρώθηκαν οι συναντήσεις της βιωματικής ομάδας Λογοτεχνίας Καρλοβάσου που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Σάμου, "Φάρος".
Τα δύο προηγούμενα εργαστήρια επικεντρώθηκαν στο ψωμί και την σημασία του στον πολιτισμό της Μεσογείου, με ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνικότητα και την οικογένεια. Μέσα από τις συναντήσεις αυτές, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να εξετάσουν τη διαχρονική σημασία του ψωμιού ως βασικού στοιχείου της μεσογειακής διατροφής και ως σύμβολο της κοινωνικής και οικογενειακής συνοχής.
ΣΚΟΡΠΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΨΩΜΙ, ΤΟ ΑΛΕΥΡΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΙΤΑΡΙ ΑΠΟ ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΜΟΥΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ, ΤΗ ΛΕΚΑΗ πρώτη μου ανάμνηση σχετικά με το ψωμί είναι από τη βρεφική μου σχεδόνηλικία (τα 2- 4 χρόνια μου): θυμάμαι να καθόμαστε γύρω από ένα σοφρά στοπάτωμα και η γιαγιά μου να ζητάει «μια π ́κουσά ψουμί» από τη μάνα μου για νασυνοδέψει με αυτή το ελάχιστο φαΐ που της είχε απομείνει στο πιάτο.Ας συνεχίσω, όμως, με το τι θυμάμαι να φτιάχνει η μάνα μου με το αλεύρι, αν και τοθυμάμαι ένας λόγος είναι. Γιατί, όλοι ξέρουμε πώς θυμόμαστε τα πολύ μακρινάπράγματα: με μια και μόνο το πολύ εικόνα το καθένα ή, σε χειρότερη ακόμαπερίπτωση, απλώς ξέρουμε ότι έχουν συμβεί.Θυμάμαι, λοιπόν, τη μάνα μου να φτιάχνει με άσπρο αλεύρι, εκτός από ψωμί, ταεξής:Τηγανίτες, λουκουμάδες, φύλλο για την κρεατόπιτα και τα μπουρέκια, λάζαρο γιαμένα του Λαζάρου, μελομακάρονα, λαμπριάτικα κουλούρια, παντεσπάνι, που τότετρώγαμε μόνο του σαν γλυκό, και τέλος, ένα σαρακοστιανό κέικ, που το λέγαμεπάστα.Το άσπρο αλεύρι το χρησιμοποιούσε η μάνα μου γιατί, τότε, και το μόνο διαθέσιμοστο εμπόριο ήταν και πολυτελείας θεωρούταν. Αλλά υπήρξαν και φορές πουπρομηθευτήκαμε και μαύρο αλεύρι (το λέω μαύρο γιατί τότε δεν το ξέραμε σαναλεύρι ολικής) για να το χρησιμοποιούμε στις τηγανίτες, που έβγαινανκαταπληκτικές με μαύρο, και για να κάνουμε κρέμα.Παρεμπιπτόντως, την κρέμα με το μαύρο αλεύρι την έδιναν και στις γυναίκες πουθήλαζαν για να κατεβάζουν γάλα.Ας αναφέρω, όμως, και τις εντυπώσεις μου από κάποια θεία μου που,επισκέπτοντάς τη μία μέρα, τη βρήκα να ζυμώνει και τη βοήθησα, μάλιστα, νακουβαλήσει και τα ψωμιά στο φούρνο του χωριού.Εκεί (στο σπίτι της), πραγματικά μου έκανε εντύπωση το πόσο πολλά ψωμιάέφτιαξε (βλέπετε η οικογένειά της ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερη από τη δική μου) καιπου ζύμωνε σε μια μακρόστενη σκάφη αντί για τη στρογγυλή βαθιά πήλινη λεκάνηπου ζύμωνε η μάνα μου και που, ακόμα, σκέπαζε τη ζύμη και τα ψωμιά με μακριάμεσάλια και όχι με παλιές κουβέρτες ή φλοκάτες πετσέτες όπως η μάνα μου (ημάνα μου, στην περίπτωση σκεπάσματος οποιουδήποτε αρτοσκευάσματος μεπροζύμι για να ανέβει, συνήθιζε να λέει και ότι τύλιγε το μωρό καλά για να μηνκρυώνει).Πρόλαβα και δύο φούρνους στη Λέκα:1. Το φούρνο του Αντώνη του Παπαδημητρίου (Χιώτη) στη θέση που είναισήμερα η διώροφη αποθήκη του Κώστα του Βοϊκλή στην αρχή του δρόμουπου ανηφορίζει για την εκκλησία και εκεί περίπου που βρίσκεται και τοκτίριο του Εκπολιτιστικού Συλλόγου του χωριού και2. Το φούρνο του Δημήτρη του Παπουτσή (Καλίγκου), δυο βήματα πιο πέρααπό την πλατεία.Πολλές αναμνήσεις έχουν εντυπωθεί στο μυαλό μου για πράγματα που σχετίζονταιμε τους δύο αυτούς φούρνους. Κυρίως, πηγαινέλα δικά μου και άλλων γιαμεταφορά ψωμιών ή γλυκών μπρος- πίσω στο φούρνο.Μάλιστα στον πρώτο και στην γύρω από αυτόν γειτονιά, έχω τοποθετήσει στομυαλό μου και το έργο του Θεάτρου Σκιών Ο Καραγκιόζης Φούρναρης, που είχαακούσει από το ραδιόφωνο ή από κασέτα, και στο οποίο, με τον Καραγκιόζη ναεμπλέκεται, δεν είναι καθόλου παράξενο που μια ψημένη χήνα πετάει από το ταψί.Σχετικά με το ψήσιμο του ψωμιού σε ιδιωτικούς φούρνους όσον αφορά το χωριόμου, θέλω να πω ότι, παρόλο που εγώ δεν το πρόλαβα, τα παλιά χρόνια, πολλοίείχαν φούρνους για ιδιωτική χρήση, τους οποίους χρησιμοποιούσαν ως εξής:Όταν ένας επρόκειτο να ανάψει το φούρνο του, ειδοποιούσε τουςενδιαφερόμενους να ψήσουν ψωμί σε αυτόν και, αναλαμβάνοντας να ανάψει τοφούρνο και να ψήσει τα ξένα ψωμιά, αμειβόταν με ένα ψωμί από τον καθένα.Θα ήθελα να πω και ό,τι άλλα θυμάμαι για το αλεύρι και το σιτάρι.Παρόλο που ελάχιστα πρόλαβα τον πατέρα μου να σπέρνει καθώς έλειψε από ταδύο έως τα έντεκά μου χρόνια στην Αμερική, θυμάμαι και σε αλώνι κάπου εκεί πουείναι τ’ς Καλλιουπίτσας του Ρ’μάν(ι), δίπλα στη σταφυλοδόχο της Λέκας, να έχω δεινα αλωνίζουμε και, ακόμα, να περιμένουμε να αλωνίσουμε με τη σειρά μας, με τηναλωνιστική μηχανή αυτή τη φορά, ένα μεσημέρι προς απόγευμα στ’ Τσ’βαλά, εκείπου είναι σήμερα το ξυλουργείο του Αλέξη Τσάκωνα μετά και κάτω από τονεκροταφείο.Αλλά δεν πρέπει να παραλείψω και την ανάμνηση από το μύλο του Γιωργάκη τουΜατθαίου (Μυλωνά) στη θέση Βρυσίτσα της πίσω γειτονιάς του χωριού όπου μιαφορά, τη μοναδική που θυμάμαι, παιδί ακόμα, περίμενα με τις ώρες για να έρθει ησειρά μας και να μας αλέσουν κάποια ποσότητα σιταριού.Σε αυτό το μύλο, τον μοναδικό που πήγα ποτέ, τοποθέτησα και τον μυλωνά που, σεένα από τα νησιώτικα τραγούδια που μας έκανε γνωστά ο Πάριος κατά τη δεκαετίατου ’70, διώχνει την κοπέλα που τον παρενοχλεί όντας ερωτευμένη μαζί του ωςεξής:Δεν έχουμε καιρό (να σου αλέσουμε)/δεν ήρθε το νερό/πάρε, κορίτσι μου, τοάλεσμά σου/ και άντε στο καλό (ρεφρέν).Το ανασκάλεμα στη μνήμη μου όσον αφορά το ψωμί έφερε στην επιφάνεια και πουοι Σαμιώτες μετέβαιναν για εργασία κατά το θερισμό απέναντι στη Μικρά Ασίακατά την εποχή της ηγεμονίας.Η μετάβασή τους, φυσικά, γινόταν μέσω του Επταστάδιου Πορθμού και, κατάμαρτυρία του παππού μου, Θαλασσινού Θαλασσινού, που και ο ίδιος πήγαινε γιαδουλειά στην απέναντι στεριά, διαρκούσε όσο έκανε ένας άνδρας να καπνίσει ένατσιγάρο.Από την προαναφερθείσα μετάβαση ή, μάλλον, την επιστροφή των σαμιωτώνανδρών από το θερισμό στη Μικρά Ασία, είναι εμπνευσμένο και το εξής σατυρικόλεκάτικο ποιηματάκι:Σειστή (παρατσούκλι της γυναίκας που σατυρίζεται), μωρέ, Σειστή/έβγα στηνκλαβανή (κλαβανή = καπάντζα)/να γ(ι)δείς τουν Κουσταντή (Κουσταντής = οαγαπητικός)/πόρχιτ’ απ’ τ’ν Τσιπουτή.Τσιπουτή ήταν η περιοχή απέναντι στη Μικρά Ασία που οι Σαμιώτες πήγαιναν γιανα εργαστούν.Η σχέση της Σάμου με το απέναντί της μικρασιατικό κομμάτι ξεκινάει από τηναρχαιότητα, όταν το νησί, προκειμένου να εξασφαλίζει τα σιτηρά του, που δενμπορούσε να παράγει εξαιτίας του ορεινού του εδάφους του, κατείχε μεγάληέκταση στη Μικρά Ασία (πεδιάδα Καραοβά). Μια έκταση που, καθώς ήτανζωτικότατης σημασίας γι’ αυτό, αποτέλεσε, παρεμπιπτόντως, και το λόγο για τηναντιπαράθεσή του με τη Μίλητο.Θα τελειώσω λέγοντας ότι έχω επηρεασθεί πάρα πολύ από αυτό που έμαθα απόμικρή ότι το ψωμί που ευλογείται στην εκκλησία είτε είναι πρόσφορο είτε άρτοςείναι ιερό και δεν μπορώ ούτε να διανοηθώ να το πετάξω. Αν, όμως, δεν καταφέρωνα το καταναλώσω, γιατί έχει τύχει πολλές φορές να βρεθώ με ευλογές (πρόσφορα)ή κομμάτια άρτου πολλά, εφαρμόζω πάντα το ενδεδειγμένο: να το αφήνω σε ένανκαθαρό εξωτερικό χώρο, ένα χωράφι παραδείγματος χάρη, για να φαγωθεί από ταπουλιά.Έθιξα, όμως, τον αγιασμό του ψωμιού στην εκκλησία και πρέπει να πω πόσοεντυπωσιασμένη είμαι με τον υπέροχο τρόπο που η Εκκλησία ευλογεί μέσω τηςΠαναγίας μας- σωστής θεάς γονιμότητας, της τελευταίας κατά σειρά στην ιστορία-το ψωμί κατά την άκρως ευετηριακή τελετή που ονομάζουμε αρτοκλασία και, μέσωαυτού, όλα τα καλά και απαραίτητα για τη φυσική και πνευματική ύπαρξη τουανθρώπου πράγματα, ψέλνοντας εκείνο το εκστασιακό και απογειωτικό «ΘεοτόκεΠαρθένε/ευλογημένη συ εν γυναιξί/και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίαςσου/κλπ».Τι Θεσμοφόρια και μεγάρτια (γιορτή και τελετουργία προς τιμή της Δήμητρας) νανοσταλγούμε; Είναι εδώ μια ανώτερη εκδοχή τους. Και όχι για να κάνουμε χρήσητης μόνο μια φορά το χρόνο. Αλλά, όσο τραβάει η ψυχή μας.
Οι δραστηριότητες της ομάδας έδωσαν στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να διερευνήσουν σημαντικά θέματα της συλλογικής και της προσωπικής μνήμης και εμπειρίας μέσα από τις δημιουργικές και διαδραστικές προσεγγίσεις που εφαρμόστηκαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου